Dag 28 Burgos- Frómista, - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Gerard Vrijhoeven - WaarBenJij.nu Dag 28 Burgos- Frómista, - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Gerard Vrijhoeven - WaarBenJij.nu

Dag 28 Burgos- Frómista,

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

01 Juni 2013 | Spanje, Frómista

Dag 28 Burgos - Fromista

Vanmorgen opstaan inpakken. De fiets naar beneden schouwen en kijken of we ergens kunnen ontbijten. Alles was dicht om 9:00 ging de cafetaria open. Broodje ham ei en een koffie. Het was koud en bewolkt maar dit veranderde met het uur. Je ziet onderweg steeds meer lopers, je kruist regelmatig hun pad of je rijdt met de fiets over hetzelfde pad. Het pad van de lopers is wel onverhard maar goed te doen. In het begin hadden we de wind tegen maar dit veranderde ook met het uur de laatste 20 waren met wind in de rug. Dit is echt een verademing. We gingen onderweg een stadje in om wat te eten. Het stadje was doods tot we in de hoofdstraat kwamen. Eigenlijk verwacht je niks maar er waren een paar restaurantjes en refuges. De telefoon was zijn verbinding bijster maar er was wel wifi. Op het terras zaten diverse pelgrims van verschillende nationaliteiten. De zon kwam hier door, de temperatuur was nog wel maar 12 gr maar in het zonnetje en uit de wind was het goed vertoeven. In deze omgeving zie je veel kerktorens met ooievaarsnesten. In de dorpen waar ze zitten is het erg rustig op straat, de mannen durven zich wel enigszins te tonen soms zie je nog wel een oud vrouwtje, maar jinge dames zie je niet .Hopelijk ligt dit niet aan de ooievaars. We reden Hontanas binnen de zon kwam door, de lucht werd blauw dit was een goed moment om wat te drinken, en te praten met de pelgrims die ook hetzelfde voor hadden. De meeste kleding trokken wij maar ook zij uit, en de zon in. Ik kwam in gesprek met een zuid Afrikaanse ze was de camigo gaan lopen vanaf StPP. Ze had een rustdag genomen, dit om haar voeten rust te geven. Ze wilde liever met ons op de fiets verder mee gaan. Het is wel grappig om met een Zuid-Afrikaanse Nederlands te praten. Het Italiaanse stel waren ook spontaan gestopt om van de zon te genieten. Zelfs de Duitsers die we ontmoet hadden in Najera gingen hier zitten en een pot bier drinken. Een tafeltje verder zat een evenbeeld van V. v Gogh te schrijven in zijn boekje, hij moest wel lachen om de opmerking van de gelijkenis met Vincent uit Nuenen. We gingen na een uurtje verder ons doel was immers Frómista, Onderweg nog wat foto's maken en ook refuges bezoeken , je ziet echt van alles. In de plaatsen waar je het niet verwacht de mooiste voorzieningen. We zagen voor Frómista nog een sluizen complex. Het is nooit afgemaakt maar is wel opgenomen in de wereld erfgoedlijst (Unesco). Ik zit nu op het terras met een pilsje de 40 jarige bruiloft van Hans en Riek te vieren. Hans ik laat de rekening wel sturen. Hans en Riek proost op jullie 40 jarig huwelijk.
De stand op dit moment. 24.000 Hoogtemeters en 2221 km overbrugt.

• 01 Juni 2013 - 23:35

Ed & Jeremy:

Succes morgen! Wij waren vrij vroeg in Leon. Hebben er 6, 5 uur over gedaan vanaf Carrion (20km na Fromista). Niet veel hellingen, je kan lekker doortrappen. Jullie kunnen ook de N601 pakken vlak voordat je Mansilla de las Mulas binnenrijdt. Er gaat een weg over de 601 (de route van Sweerman) of een klein weggetje daarlangs naar de oprit. Was bij ons rustiger dan dat stuk naar Burgos en de vluchtstrook is breder.

Morgen naar het kruisje!

• 02 Juni 2013 - 10:42

Antoinette En Toine:

Ha Gerard,
    Leuk dat je Vincent ontmoet hebt, is de tijd daar zo erg stil blijven staan? ;-) Ruim 2200 km dat is niet mis zeg en dan de weersomstandigheden, petje af. Ook petje af voor jullie zoon Sander die gisterenavond 15 km hardgelopen heeft bij de van Goghloop, kei goed! De laatste kilometers naar Santiago zullen vast wel gezelliger zijn met al die pelgrims die je tegenkomt! Geniet daar vooral van want voordat je het weet zit je weer in het vliegtuig naar Stiphout!
    Groetjes, Toine en Antoinette

• 02 Juni 2013 - 12:17

Henri Smits:

Hoi Gerard, ik heb vanochtend jouw reisverslag gelezen. Je ontmoet veel mensen en het valt mij op dat je na zo'n dagtocht nog zo fit bent om de bezienswaardigheden in steden te dorpen en stadjes te bezichtigen .
    Leuk om te lezen. Nog veel succes , die laatste 500 km gaat je zeker lukken !!

Groetjes, Ank en Henri