Dag 33 Villafranca del Bierzo - Sarria - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Gerard Vrijhoeven - WaarBenJij.nu Dag 33 Villafranca del Bierzo - Sarria - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Gerard Vrijhoeven - WaarBenJij.nu

Dag 33 Villafranca del Bierzo - Sarria

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

06 Juni 2013 | Spanje, Sarria

Dag 33 Villafranca del Bierzo - Sarria

Gisterenavond weer een hele ervaring meegemaakt in de Auberge van de gemeente. Alles gaat trancila, op zijn spaans. Wat een hoop mensen kun je proppen in een oud romantisch huis naast de kerk. Je wordt met al je doopnamen nationaliteit etc. ingeschreven. Je betaald 5 euro en wordt naar je slaapplaats geleid, wel eerst schoenen uit voor je naar binnen mag. Ik weet niet of dit voor de stank of vuil op de grond is. Ga van het eerste uit. Als je wil kun je je ook voor de maaltijd inschrijven. Wil dit ook wel een keer ervaren voor 7 euro. Voor die tijd het bed in orde maken, douchen en de was doen. Het weer was fantastisch dus buiten op de binnenplaats van de Auberge een biertje drinken, ik kwam in gesprek met twee mannen uit Roermond en een uit Best, allen op de fiets vanuit huis. En ze hebben hetzelfde weer als ik meegemaakt. De man uit Best had in het begin zo,n slechte ervaring meegemaakt zo erg zelfs, dat hij wilde opgeven. Gelukkig trof hij op dat moment een man uit België die hem een slaapplaats aanbood. Dan zijn er ook nog stukken aan zijn fiets geweest, band, spaken ed, maar dit werd prima opgelost door de plaatselijke monteur. Een vrouw hoorde ons Nl praten en vroeg of ze er bij mocht komen zitten, natuurlijk zeiden wij in koor ja. Ze was de Camino gestart in Frankrijk en was 5 weken onderweg, in haar eentje. Ze woonde in het plaatsje Zeeland. Het is een grote familie, voor een dag, in de auberge. Om 19:00 werd er gebeld, eten is klaar. Iedereen die zich had ingeschreven naar binnen, en plaats nemen aan de lange tafels. Eerst werd er door het hoofd van de auberge een verhaal verteld, iedereen moest daar bij gaan staan en elkaars handen vasthouden. Meteen erachter aan kwam de aardappel groente soep op tafel, de wijn en het water. Het tweede gerecht was een salade van chorizo worst en heel veel eieren. Als toetje kreeg je custard pudding. Het smaakte allemaal prima en er was genoeg. Er werd verwacht dat je voor 10:00 op bed ligt. De bedden hadden een ijzeren veren stelsel dat een hels kabaal gaf bij beweging en dit met 50 tot 70 man op een zaal. Sommigen speelden er ook nog trompet bij. En dan moest er nog een 100 ha bos omgezaagd worden, vrijwilligers genoeg. OK ik heb geslapen. Vandaag was het klimmen geblazen van 500 m naar een paar toppen die op 1350 m lagen de traktatie was een afdaling van 12 km. Onderweg reed ik een paar Spanjaarden voorbij een ervan zat helemaal stuk. Ik heb hem wat te eten gegeven en een zalfje voor zijn knie. Ook wij zijn weer vrienden voor het leven. Samen door geklommen naar de top. Ook kom je de wandelaars tegen, de routes kruisen elkaar constant. Bij stopplaatsen spreek je de lopers ook, en als ze dan horen dat je vanuit NL bent gestart hebben ze toch veel bewondering voor je als fietser. En ik anders wel voor de lopers, alles is zwaar voor hun zowel berg op als bergaf. Onderweg met Spanjaarden menu del dia gegeten en door naar Sarria, ik twijfel nog waar ik ga slapen. In een orkestbak of alleen zonder de gezelligheid van voor het slapen. Ik zit nu in een Auberge in mijn eentje, kon een kamer voor 4 uitzoeken. Lekker gedoucht alles weer gewassen en dadelijk ergens eten. De weersverwachtingen voor de komende dagen zijn niet best maar ben wel wat gewend. Het begint te korten nog 2 dagen fietsen. Krijg net het bericht dat Jerremy en Ed gearriveerd zijn in Santiago, morgen komt Jos eraan en ik zaterdag. Als het goed is treffen we elkaar daar.

• 06 Juni 2013 - 15:43

Jeanne:

Ha die Gerard,
    Goed te horen dat het weer je nu meezit. Theo en ik vinden het iedere keer weer interessant te lezen wat je allemaal meemaakt. Ik zag op het verkeersbord dat je het eindpunt nadert. We wensen je nog een mooie route! Petje af!
    Groeten, Theo en Jeanne

• 06 Juni 2013 - 16:47

Rick:

En nooit meer klagen over de slechte wegen in NL, he Gerard? Werk zat daar voor een wegenbouwer zo te zien! Die Spanjaarden investeren kennelijk liever in een lekker bordje en een glaasje. En da's wel zo relaxed. Het ziet er allemaal prachtig én gezellig uit! Nog even dat laatste stukje meemaken, samen in de optocht van pelgrims. Tenminste het lijkt me bijna zo massaal als de intocht van de vierdaagse, vanavond hier in Nuenen ;-). Alleen zal het voor jou een onthaal zijn zonder gladiolen. Go Gradje!

• 06 Juni 2013 - 20:38

Jan En Joke:

Hoi Gerard

De laatste kilometers nog jongen, maar dat steld voor jou nu niets meer voor. Nog twee fietsdagen en dan fiets je zo het plein op.
    Bewondering voor je prestatie , hopelijk de laatste dagen in het zonnetje, dat heb je zeker verdient.

groetjes Jan en Joke

• 06 Juni 2013 - 22:13

Noortje:

Hey kerel goed zo nog even en je doel is bereikt top man, nu de echte laatste loodjes hoop niet dat het weer echt tegen zit water genoeg gehad dacht ik zo.
    Ben heel benieuwd naar je verhaal.
    Zet hem op groetjes

• 06 Juni 2013 - 23:47

Jack:

Mooie verhalen succes jack

• 07 Juni 2013 - 09:13

Wim:

Bon Camino,

De laatste loodjes en het is voorbij, vanaf het strand van Marmaris volgen we jou ook .
    Klasse Gerard, geniet nog van de laatste kilometers.

Janny en Wim

• 07 Juni 2013 - 09:58

Noud En Ria:

Gerard onder het poetsen door vlug even lezen, ik raak verslaafd aan je mooie verhalen. Veel fietsplezier de laatste 171 kilometer, appeltje eitje ( hoop ik voor je)
    houdoe war Noud en Ria

• 07 Juni 2013 - 14:46

Joris:

Hoi Gerard
    wat een reis!! En de ervaringen! En al die kilo's die je kwijt bent. Ondanks alle grote pullen bier heb je echt een afgetrainde body. Voor de laatste loodjes wens ik je veel plezier en geniet van je aankomst in Santiago.

Groetjes
    Joris

• 07 Juni 2013 - 19:14

Toine En Antoinette:

Hoi Gerard,
    Jammer dat je er bijna bent, we zullen de verhalen "soap" missen.......
    Een zwaar begin is toch geëindigd in een mooie fietservaring, deze herinnering pakken ze je nooit meer af! Geniet van de laatste 60 kilometer en van Santiago! Wij gaan nog even van je verhalen genieten.....
    Groetjes,
    Toine en Antoinette