Dag 36 Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Gerard Vrijhoeven - WaarBenJij.nu Dag 36 Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Gerard Vrijhoeven - WaarBenJij.nu

Dag 36 Santiago

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

09 Juni 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

Dag 36 Santiago

Vanmorgen op tijd eruit, regen dus geen fietsweer. Wij, Jos en ik, naar de Kathedraal. Eerst samen onderweg nog ontbijten en om 9:45 zaten we vooraan in de kerk rij 3 stoel 1 en 2. Ben nog nooit zo vroeg en vooraan gaan zitten in een kerk. Tot onze verbazing begon er om 10:00 uur al een Mis. De mis werd door zeker 10 personen opdragen. Het leeft hier veel meer dan bij ons. Onder hen was óók een geestelijke uit de States, hij deed delen van de dienst in het Engels. Hoofdzakelijk was de mis in het Spaans/Latijns, Jos kwam er veelvuldig in voor, de pelgrim op de E-Bike. Er werd veel gezongen tijdens de dienst. De akoestiek van zo,n Kathedraal is indrukwekkend en maakte een grote indruk op me. Als laatste kwam er een delegatie van de plaatselijke rugbyteam om het wierook vat te laten zwieren. Dit is echt indrukwekkend en mooi om mee te maken. Het vat bereikt een grote hoogte tot in de gewelven. Na dit schouwspel van zeker 5 minuten wordt de mis beëindigd. Ik heb het zwieren van het vat gefilmd kijken of ik het hier op krijg. We zijn na de mis gegaan en hebben de mis van 12:00 maar overgeslagen, 2 maal het vat (een mis) meemaken op een dag is weer overdreven. We bezochten het voormalig pelgrims ziekenhuis wat nu een ***** hotel is. De prijzen zijn niet echt pelgrims te noemen. Bij de overname van het gebouw heeft het hotel de verplichting om bij iedere maaltijd dus 3 maal daags 10 pelgrims een gratis ontbijt, lunch of diner te serveren. Je voelt het al aankomen wij Nederlanders vroegen waar we ons moesten melden. Kregen uitleg en wij er heen, zijn we nummer 9 en 10 en hebben dus daar gegeten, samen met 1 man uit België, 2 Duitse dames, 1 Duitse man, 1 Canadees, 1 Griekse en 2 dames uit Brazilië. We kregen een rondleiding en eindigden in de keuken. De maaltijd bestond uit soep met brood, paella, water en wijn en fruit na die we gezamenlijk in een aparte ruimte hebben genuttigd. Na de lunch van een uur weer naar buiten, even kijken op het plein voor de Kathedraal. Ik zag in een hoekje de fiets van Marten staan met daaraan vast nog een fiets, vermoedelijk die van zijn vrouw. Ik een sms naar Marten, sta bij je fiets. En ja hoor, na 10 min was hij er samen met zijn vrouw. Samen koffie drinken en onze ervaringen uit wisselen. We maken nog een afspraak in NL. Ik ga vanavond rustig Santiago bekijken, wat eten en drinken, hopelijk ook met ander pelgrims praten, de meeste pelgrims fietsers die ik ontmoet heb zijn nu ook in Santiago. Donderdag vlieg ik terug naar Düsseldorf waar ze me komen halen. De reis was voor mij een groot feest, waar je af en toe wat bij afziet. Ik heb me nooit eenzaam gevoeld. Ik heb veel mensen ontmoet en gesproken. De reis heeft me ook veel geleerd, ik heb veel kunnen nadenken. Deze onderneming had ik echt niet willen missen. Ik wil jullie allemaal bij deze bedanken voor het lezen van mijn belevenissen en ervaringen op deze blog. Ik heb ook genoten van jullie reacties, en het heeft me ook geholpen, zeker in de fase dat het weer wat minder was. Ik kan iedereen aanraden om dit een keer te doen, fietsend lopend maakt niet uit. Wat je wel onderweg hoort van de echte pelgrim, is dat het erg commercieel wordt. Ik denk dat de film The Way hierin heeft bijgedragen. Maar afsluitend, het blijft een hele ervaring en een verrijking van je leven.

  • 09 Juni 2013 - 22:06

    Jan En Joke:

    Hoi kanjer

    Want dat ben je, geweldig goed gedaan jongen. Geniet nog van een paar fijne dagen in Santiago.Breng die rugzak met al die mooie herinneringen maar mooi mee naar Nederland.
    Kunnen wij er ook nog van mee genieten.

    groetjes Jan en Joke

  • 09 Juni 2013 - 23:17

    Toine En Antoinette:

    Hoi Gerard,
    Grappig filmpje, was leuker geweest als de priester eraan zou zwaaien met zijn wierookvat haha, zie het zo voor me! Fijn dat we mochten meegenieten van je bijzondere reis, bedankt daarvoor! Fijne dagen nog en tot ziens in Stiphout! Groetjes Toine en Antoinette

  • 10 Juni 2013 - 09:15

    Robin:

    Heej Gerardus,
    De monstertocht is achter de rug. Nu afkicken voor jou, maar natuurlijk ook vooor ons. We gaan je verhalen missen. Het zal wel erg raar zijn om nu ineens niet meer te hoeven fietsen. Pas maar op voor 'het zwarte gat'. In ieder geval super dat je het hebt volbracht en ik ben heel erg benieuwd naar je verhalen en je nieuwe postuur.
    Groeten Robin

  • 10 Juni 2013 - 12:22

    Annemarie:

    Hoi Gerard,

    Ik ben trots op je. We zijn nu net de verjaardag van Dirk Senders aan het vieren en een aantal collega's hadden het over jou en je knappe prestatie. Ik ben niet erg actief geweest met mailen, maar waardeer niet minder je prestatie. We zien je binnenkort weer, geniet nog even lekker na en tot ziens. Enne.......misschien hebben we vanavond wel prijs met de staatsloterij!
    Groetjes,
    Annemarie

  • 10 Juni 2013 - 12:40

    Carmen :

    Gefeliciteerd met deze prestatie gerard! Het weer heeft je niet mee gezeten maar toch heb je van iedere dag genoten en hebben wij genoten van je leuke berichten onderweg. Geniet van je prestatie en van santiago. Dat nemen ze je nooit meer af!

  • 10 Juni 2013 - 13:41

    Sandy:

    Hoi Gradje,

    Hartelijk gefeliciteerd met deze geweldige, leerzame, gezellige, soms moeilijke prestatie.

    Fijn en leuk om te mogen lezen/zien hoe geweldig je van deze tocht hebt genoten. Harstikke goed gedaan en ook ik ben ook trots op je!

    Groetjes,
    Sandy

  • 10 Juni 2013 - 16:46

    Martien:

    Gerard op de eerste plaats Proficiat met het behalen van Santiago en dat door weer en wind! Maar ook bedankt voor je mooie omschrijving van jou belevenissen. Wat ik zo links en rechts binnen TCN heb gehoord zijn er veel die mede hiervan hebben genoten. Nog een fijne tijd, geniet ervan en weer een goede reis naar huis.
    Groeten,
    Martien

  • 10 Juni 2013 - 21:39

    Peter L.:

    Gerard, heel mooi dat jij dit geweldige avontuur met het bereiken van Santiago nu tevreden kunt afsluiten, Proficiat!

  • 10 Juni 2013 - 22:32

    Neel Rijnders:

    Gerard, proficiat.
    Vele bekende plaatsen in je verhalen tegen gekomen.
    Het is en blijft een geweldige ervaring.

  • 11 Juni 2013 - 13:42

    Noortje:

    Hey Kanjer,
    Proficiat je hebt het gehaald super geweldig in een woord.
    Geniet nog even daar en hoor graag je verhalen want je zal er niet over uit gepraat komen.

    Groeten Noortje

  • 11 Juni 2013 - 19:37

    Lian:

    Proficiat Gerard!! Een geweldige prestatie!! Het was iedere dag weer uitkijken naar je verhaal. Ik zal het missen, alhoewel ...jouw verhalen life te horen heeft ook wel wat. Goede reis terug.

  • 11 Juni 2013 - 21:40

    Rick:

    Wachtend op het vliegtuig alle ervaringen aan het verwerken? Je zal ze nog heel vaak herbeleven. In je eentje of door ze te delen met anderen. Mooi! We zijn er klaar voor. Die jakobsschelp neemt niemand je meer af. (Ik las trouwens dat die schelp eigenlijk de andere kant op zou moeten vervoeren als bewijs dat je de eindbestemming bereikt heb, maar dankzij internet geloven we je zo ook wel;-).

  • 28 Juni 2013 - 21:48

    Ed:

    Gerard en ook een beetje jos toch, fantastisch gedaan helaas zijn onze plannen op het laatst gewijzigd dus waren we 9 juni niet meer in Santiago.
    Komende week ga ik je blog eens uitgebreid lezen want dan moet ik werken en heb ik er zeker de tijd voor.
    Helaas kan ik er geen Torres 10 tegenaan gooien maar zal de koffie zonder Torres zal ook wel smaken

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard

Hoi ik ben Gerard Vrijhoeven 55 jaar oud, getrouwd met Anja en we hebben samen 2 kinderen Mark en Sander.

Actief sinds 21 April 2013
Verslag gelezen: 1384
Totaal aantal bezoekers 38685

Voorgaande reizen:

07 Juni 2014 - 27 Juni 2014

Vanuit Stiphout naar Praag fietsen

05 Mei 2013 - 15 Juni 2013

fietsen van Stiphout naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: