Dag 31 Leon-Astorga - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Gerard Vrijhoeven - WaarBenJij.nu Dag 31 Leon-Astorga - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Gerard Vrijhoeven - WaarBenJij.nu

Dag 31 Leon-Astorga

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

03 Juni 2013 | Spanje, Astorga

Dag 31 Leon - Astorga

Vanmorgen al vroeg op de fiets Ik fietste door een uitgestorven Leon. Bij een restaurantje koffie en een broodje gegeten. De route was vrij vlak met hier en daar een heuveltje de zon was al fel maar de temperatuur viel tegen 12 gr. Het was een landschap met heide graan en gras en veel irrigatie kanaaltjes van beton. In de velden zaten diverse ooievaars die eten voor de kroost aan het vangen waren. Na 20 km kwam ik op het pleintje Reinoud tegen, hij zat te wachten tot de supermarkt open ging. We dronken samen koffie in een barretje. In het barretje zat ook een NL echtpaar waar van de vrouw een scheurtje in haar achillespees had opgelopen. Ze gingen terug naar Leon om 10 dagen rust te houden en pakte de route weer op volgens hun planning. Ik hoop dat het ze lukt. We gingen inkopen doen in de plaatselijke supermarkt. Ik tikte een vrouw op haar schouder om te kunnen passeren, ze was ineens in paniek bleek ze apathisch te zijn voor aanraking. Ik hoop niet dat ze getrouwd is, misschien heet ze wel Bernadette. We kochten brood en beleg en aten het buiten voor hun deur waar ze stoelen hadden staan op. Ik kreeg spontaan bestek van de eigenaar. We vroegen een plaatselijke miljonair om een foto te maken van ons beide. Eer hij doorhad wat de bedoeling was... Hij begon eerst te dansen daarna te zingen, maar een foto van ons maken.... Uiteindelijk is het toch gelukt. Wij vervolgde van hieruit de wandelroute en even een ATB route. Was best gaaf, brede kiezelpaden, smalle singeltracks up en down alles zat erin. Het was best heftig met een tracking fiets met bagage. Onderweg nog diverse kunstwerken bewonderd die door pelgrims zijn gemaakt. Bij een van deze werken troffen we 3 dames uit de States. Even met ze praten en foto,s maken. Iets verder kwamen we een tentje tegen waar een man El camino die Pelgrims ontvangt. Hij had een kraampje vol eten en drank. Hij woonde daar ook. Hij verwelkomde ons in zijn paradijs"". We kregen salade, ijs water en fruit. Even nog praten met een knappe dame uit Barcelona en een stel Duitse mannen uit Munchen. We zaten met ons allen op de Paradijselijke lounch. Ik vroeg aan El camino of hij ook wifi had maar helaas. Na 20 minuten weer verder. De kosten voor alles wat we gegeten en gedronken hadden was wat je wil geven, is altijd goed. Ik stopte enkele euro,s in zijn potje en nam omhelzend afscheid van El camino. Het was weer een bijzondere ervaring. We daalden Astorga in en moesten nog via een ijzeren switchbag het spoor over. Ik slaap vanavond met zeker 100 pelgrims op een zaal, het is allemaal goed geregeld. WC douche wastafels banken binnenplaats alles is er. Je treft veel pelgrims met veel verschillende nationaliteiten. In de verte zijn de bergen al weer te zien, bestrooid met poedersuiker.. Een klim naar het kruisje (cruz de Deferrol)

• 03 Juni 2013 - 21:44

Peter L.:

Hoi Gerard,

Het heeft een tijd geduurd, maar de lucht op de door jouw gemaakte foto's wordt steeds blauwer, jouw finish komt in zicht, op naar de finale, blijf vooral genieten!

• 03 Juni 2013 - 23:35

Rick:

Reizen als doel, de weg als bestemming. Hou vast dat gevoel en blijf onderweg!

• 04 Juni 2013 - 19:19

Lian:

Wat fijn dat de lucht eindelijk blauw is. Hopelijk herkennen we je straks nog als je weer terug bent. Je begint steeds meer op een pelgrim te lijken:)
    Leuk om elke dag je verhaal te lezen.

• 04 Juni 2013 - 20:51

Hans V D Berk:

Hoi gerard
    Ik volg je al een tijd en voor het weer had je ook wel in nederland kunnen blijven.
    Maar ik weet ook dat je het moelijk kunt hebben met erg warm weer , dus zal dit weer er wel speciaal voor jouw zijn.
    Voor het laaste stuk wens ik je nog een goede reis het gaat je echt wel lukken pelgrim

• 04 Juni 2013 - 22:39

Harry En Mien:

hoi Gerard
    gelukkig heb je nu wel mooi weer ,het hoeft ook geen 30 graden te zijn!!!!
    wij wensen je nog veel fiets plezier en geniet nog van de laatste dagen
    Harry en Mien

• 05 Juni 2013 - 09:12

Gerrit Speelberg:

Ik zag je foto’s en las jouw blogs en in eens schoot mij het onderstaande liedje in mijn hoofd

Veel succes en plezier en wijsheid:

Gr. Gerrit Speelberg

Boudewijn de Groot “De eenzame fietser”

Hoe sterk is de eenzame fietser
    Die kromgebogen over z'n stuur tegen de wind
    Zichzelf een weg baant

Hoe zelfbewust de voetbalspeler
    Die voor de ogen van het publiek de wedstrijd wint
    Zich kampioen waant

Hoe lang vergenoegd de zakenman
    Zonder mededogen die een concurrent verslagen vindt
    Zelf haast failliet gaat

En ik zit hier tevreden met die kleine op m'n schoot
    De zon schijnt er is geen reden
    Met rotweer en met harde wind te gaan fietsen met dat kind

Als ie maar geen voetballer wordt
    Ze schoppen 'm misschien half dood

Als ie maar geen voetballer wordt
    Ze schoppen 'm misschien half dood

Maar liever dat nog
    Dan een bord voor z'n kop van een zakenman
    Want daar wordt ie alleen maar slechter van

• 05 Juni 2013 - 09:50

Noud En Ria:

Heerlijk Gerard, het begint nu echt leuk en gezellig te worden. zon, veel mensen om je heen, gastvrij en niet te vergeten lekker eten.
    Houdoe war
    Noud en Ria